Kennis Delen: Kindernieuws

Op donderdag 5 november deelden Michelle en Marieke hun bevindingen. Dit keer ging het over kinderen. Hoe benader je kinderen in interviews? Hoe beleven kinderen het nieuws?

Het begon met drie fragmenten waarin kinderen werden geïnterviewd (bij onder meer De Taarten van Abel). Hierin moesten we noteren wat ons opviel. Een lijstje:

  • De interviewers stellen vaak simpele, gesloten vragen. De doorvraag gaat vaak in kleine stappen.
    • Voorbeeld: De interviewer vraagt aan een meisje waar ze gelukkig van wordt in het leven. “Goede uitslagen”, reageert ze. “Waarvan krijg je dan goede uitslagen?”, vraagt de interviewer daarna. Ze antwoordt met: “Van het ziekenhuis.” De volgende vraag die hij stelt, is: “Waarom moet je dan naar het ziekenhuis?” En ook vraagt hij hoe vaak ze er heen moet. Na de eerste vraag had hij al kunnen weten dat ze een ziekte heeft waardoor ze naar het ziekenhuis moet, maar hij besluit om dit met kleine vervolgvragen te weten te komen.
  • In de programma’s wordt vaak een andere handeling uitgevoerd tijdens het interview. Zo bakt Abel taarten en worden kinderen bij Hoofdzaken geknipt door de kapper. Dit zorgt ervoor dat ze zich op zijn gemak voelen en makkelijker over moeilijke onderwerpen durven te praten.
  • Ook wordt er makkelijke/simpele taal gebruikt om lastige en ingewikkelde onderwerpen te bespreken. Zo komt er een man vertellen aan kinderen dat hij een leerfetisj heeft, maar het woord ‘fetisj’ valt geen enkele keer in het gesprek. Er worden synoniemen gebruikt die kinderen wel begrijpen, zoals ‘houden van leer’ en ‘fijn vinden om leer aan te hebben’.

Om deze bevindingen in ervaring om te zetten, kregen we de opdracht om ‘in dienst van’ het Jeugdjournaal een verhaal over de Amerikaanse verkiezingen te schrijven. Hoe leg je aan kinderen uit hoe de Amerikaanse verkiezingen werken? Zie hieronder mijn resultaat:

Ik heb onder andere geprobeerd om het begrip kiesmannen uit te leggen door het te benoemen als zijnde een puntensysteem. Dus als Trump / Biden 270 of meer punten haalt, is hij de nieuwe president van de VS.

Wat heb ik hiervan geleerd?

Ik heb geleerd hoe dat kinderen benaderd worden door interviewers en hoe je ze op het gemak stelt. Dit doe je door andere handelingen uit te voeren tijdens het gesprek, zoals een taart bakken, een rondje fietsen of naar de kapper gaan. Daarnaast heb ik geleerd om simpele vragen te stellen en rustig aan door te vragen. Niet te grote stappen nemen tijdens het gesprek. Ook helpt het om delen van het antwoord te herhalen in de vraag. Zo weet het kind dat je luistert en dus ook dat hij gehoord wordt.

Daarnaast heb ik geleerd hoe dat het Jeugdjournaal kinderen aanspreekt en hoe het ze lukt om kinderen relatief moeilijke onderwerpen toch te laten begrijpen. Dit doen ze door veel synoniemen te begrijpen om zo begrippen makkelijker te maken. Ook gebruiken ze veel ‘overdreven’ taalgebruik, zoals ‘mega’ en ‘super’. Bij het Jeugdjournaal (video) worden ook veel illustraties en foto’s gebruikt om het makkelijker te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *