Gastcollege Erwin van ’t Hof (De Nieuwe Journalist)

Op 3 november kwam Erwin van ’t Hof in een Zoom-meeting wat vertellen over zijn nieuwe boek. Hij heeft namelijk onderzoek gedaan naar de freelancemarkt voor journalisten en hoe journalisten rond kunnen komen. In een interessante dialoog zijn we veel te weten gekomen over de totstandkoming van het boek, zijn leermomenten en onze eigen leermomenten.

Hoe is het boek tot stand gekomen?

Hij had een film gemaakt over het Hongaarse grenshek, maar toen hij thuis kwam, was hij blut. Uiteindelijk moest hij het door crowdfunding rondkrijgen. Daarmee borrelde bij hem de vraag op: hoe kan ik goede journalistiek maken én mijn huur betalen? Hij deed navraag bij enkele mede-freelance-journalisten en velen van het kregen dit niet voor elkaar. Ze hadden enkele publicaties bij grote mediabedrijven, maar moesten daarnaast anderen dingen doen om rond te komen.

Intrinsieke motivatie is van enorm belang in de huidige staat van de journalistieke economie. Geld komt meestal pas nadat je met een goede vraag bent gekomen. Belangrijk om de intrinsieke motivatie met anderen te delen, zodat je kan samenwerken, kan sparren en op moeilijke momenten bij elkaar kan inchecken. In Sjoerd Arends vond hij deze partner in crime.

Mensen die dit boek lezen denken dat de informatie van waarde is voor hun. Is dat zo? Is er behoefte aan een boek over de freelancemarkt? Ze hebben een marktonderzoek gedaan bij o.a. scholen en het NVJ om erachter te komen of er behoefte is aan een praktische gids over de journalistieke economie. Wat kwam eruit: er was geen groot onderzoek gedaan naar de emotionele kant van de journalistiek.

Door dit marktonderzoek en het probleem te delen met docenten/onderzoekers etc. ging er een sneeuwbaleffect rond met mensen die zich interesseerde in dit probleem. Daaruit rolde ook hoogleraar Mark Deuze. Hij was al sinds 2009 bezig met de journalistiek freelancemarkt. Hij was heel enthousiast over dit idee en tipte Sjoerd en Erwin bij een uitgeverij. Maar dat kost geld, en het boek schrijven kost ook geld. Ze krijgen uiteindelijk één euro per persoon per verkocht boek. En dus moeten er alsnog veel boeken worden verkocht om ervan rond te kunnen komen. Toch hebben ze er veel van geleerd.

De wijze lessen

Door de expertise die ze nu hebben, kunnen ze namelijk duurzamer journalistiek bedrijven. Doordat ze zich focussen op één niche, hoeven ze zich niet voor ieder nieuw onderwerp in te lezen, maar kunnen ze de kennis gebruiken die ze door hun expertise al hebben opgedaan.

Het schrijven heeft uiteindelijk een jaar langer geduurd dan ze hadden verwacht. Het is vooral een enorme les geweest dat er in een korte tijd heel veel kan veranderen. Drie jaar geleden zat hij in een soort radeloze situatie dat hij geen idee had of hij het als freelancer kon redden, maar nu heeft hij allerlei andere kansen gekregen en heeft hij er vertrouwen in dat hij rond kan komen. Het allerbelangrijkste is het concretiseren van wat je wil.

Laat je vooral niet remmen door mensen die zeggen dat je iets niet kan doen. Blijf vooral open, blijf bij jezelf en ga zoeken naar wat je zelf belangrijk vindt.

Mirthe van Wijngaarden stelde een vraag over haar bedrijf DataBewijst. Denk bij datajournalistiek goed na wat je kan betekenen voor bedrijven buiten de traditionele journalistiek. In het bedrijfsleven zit meer geld en minder competitie naar freelance journalisten.

Ik heb uit dit gesprek gehaald dat het verstandig is om nu alvast na te denken over de toekomst. Hoe wil ik mijzelf profileren op de freelance-markt en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik financieel kan rondkomen met mijn passie, zonder dat ik er andere dingen naast hoef te doen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *