Onderzoek Kijkcijfers

29 september postte Giel de Winter van StukTv (Nederlands YouTubekanaal met 2,44 miljoen abonnees) een hele hoop Instagramstories waarin hij liet blijken dat hij de manier waarop kijkcijfers worden geteld niet eerlijk is, dit gebeurt namelijk via 1235 kijkcijferkastjes. Op het platform dat hij gebruikt (YouTube dus) wordt namelijk wel alles per persoon berekend. Ik had dit gelezen, maar verder niets mee gedaan. Evy vertelde er die maandag erna in de klas over en dat deed ons samen besluiten om hier verder op in te duiken.

Het onderzoek is nog altijd in volle gang. Omdat Giel de Winter een nogal bekende Nederlander is, duurde het lang voordat we met hem een afspraak konden maken voor een interview. We willen dit artikel namelijk vanuit de visie van Giel gaan maken: Wat is zijn kritiek? Welke vragen wil hijzelf aan het SKO stellen?

Hieronder is het onderzoek te vinden met daaronder ook nog het uitgewerkt interview met Giel de Winter dat we op 21 december hebben gehad. Omdat we nu zo kort op de deadline zitten, lukt het ons niet meer om verdere stappen te zetten in het onderzoek dus tillen we het over de deadline heen. Daarom staat onderaan dit bericht een korte planning over de nog te nemen stappen.

Onderzoek naar het kijkcijfersysteem
Uitgeschreven interview met Giel de Winter (21 dec)

Planning:

  • SKO contacteren om een gesprek aan te gaan met Sjoerd Pennekamp;
  • Het gesprek met het SKO voorbereiden, vragen opstellen;
  • Onderzoek verder uitwerken, beetje ordenen;
  • Eventueel iemand spreken met een kastje, vragen of zij er altijd fair mee omgaan;
  • Bronnen spreken die er meer over kunnen vertellen (media-deskundigen, media-wetenschappers, Daniël Verlaan) om zo meer duiding te kunnen geven over het systeem en haar betrouwbaarheid.

Het doel van is uiteindelijk om een artikel schrijven waarin we het systeem aan de tand kunnen voelen en de betrouwbaarheid goed kunnen beoordelen. Het doel van Giel hiermee is, mits het systeem niet helemaal klopt, een beweging te starten met andere BN’ers en programmamakers, omdat een heel groot reclamebudget van bedrijven wordt gebaseerd op dit kijkcijfersysteem.

Kritische vragen voor het SKO:

  • Waarom is er zoveel mist rondom de kijkcijfers en het kijkcijferonderzoek? Waarom moet het een geheim blijven wie een kastje heeft?
  • Hoe kunnen jullie zeker zijn dat er geen fraude wordt gepleegd met de kastjes?
  • Is de groep van 2700 mensen representatief voor heel Nederland?
  • Is er bewijs dat alle kastjes zijn geleverd en in gebruik zijn?
  • We hebben Giel de Winter (StukTV) gesproken, op youTube kunnen creators alles zien qua kijkcijfers. Denk je dat het SKO-onderzoek hier iets aan kan hebben? 
  • Wordt de informatie van SKO over wie er kijkt gedeeld met programmamakers en reclamebedrijven?
  • Staat het op de planning dat er meer kastjes bij komen? Waarom wel/niet?
  • Wat zijn de instructies die jullie opleggen aan de mensen met een kastje? Voorbeeld: vader zit voetbal te kijken op de TV (want voetbal) en zijn vrouw en dochters zitten op de bank. Vrouw kijkt de hele avond op haar telefoon en met een schuin oog naar de TV als er gescoord wordt, dochters zitten heerlijk te knutselen. Hoeveel mensen zijn er aan het kijken? 
  • Wat gebeurt er bijvoorbeeld tijdens Carnaval, als er toch wel met zekerheid gezegd kan worden dat een groot deel van Brabant en Limburg niet voor de TV zit? Hoe wordt dit meegenomen in de aantallen?
    • Voorbeeld: Wie Is De Mol had op zaterdag 22 februari 2,15 miljoen kijkers. Dit was zaterdag met Carnaval. De andere afleveringen van dit seizoen zitten net iets hoger, vaak rond de 2,3 / 2,4 miljoen. Dat ondanks dat Brabant en Limburg allemaal Carnaval aan het vieren zijn. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *