Reflectie Haags Kwartiertje

Wat heb ik geleerd van deze productie?

  • Dat het heel gemakkelijk is om aan ideeën te komen voor verhalen;
  • Hoe je sfeer toevoegt aan een verhaal dat sfeer nodig heeft;
  • Dat je initiatief moet tonen als je een (goed) idee hebt.

Er was niet veel nodig om op het idee te komen om het effect van het Haags Kwartiertje uit te gaan zoeken. Ik was op een vrije avond wat FIFA aan het spelen met vrienden. Omdat wij als team vaak in het kwartier na rust scoorden, opperde iemand dat het wel wat weg had van het Haags Kwartiertje. Een andere vriend van mij haakte daarop in met de reactie: “Maar dat is toch allemaal onzin, ADO heeft daar niets aan.” Er ontstond zelfs een lichte discussie over het wel of niet werken van het Haags Kwartiertje voor ADO, dus besloot ik het uit te gaan zoeken. Zo zie je maar dat je door een vrije avond FIFA aan een nieuw verhaalidee kan komen. Ik heb hiervan geleerd dat de ideeën eigenlijk overal te vinden zijn, alleen dat je ze niet altijd meteen opmerkt.

Een belangrijk leermoment van dit verhaal haalde ik uit mijn stagegesprek met Geert Beckers van ELF Voetbal. Een uniek punt aan hun bladen is dat ze heel nauwkeurig situaties en sfeer omschrijven, om zo een mooi verhaal te maken. Ze proberen alles dynamisch op te schrijven, zodat het geen statisch stuk wordt.

Dit verhaal gaat over het Haags Kwartiertje: het laatste kwartier van de wedstrijd waarin de supporters van ADO nog één keer achter de spelers gaan staan. Het verhoogt de sfeer in het stadion. Dat gevoel – zeker nu er geen supporters in het stadion zitten – wilde ik laten terugkeren in dit verhaal.

Ik heb in het gesprek met Geert hier al wat tips uit gehaald en heb ook gekeken in de bladen van ELF Voetbal hoe ze dat in andere artikelen doen. Geert zelf gaf de tip om je te verdiepen in wat je schrijft en hierover zo veel mogelijk research te doen. Beeldend maken wat er gebeurd, waardoor de lezer het ook voor zich gaat zien. Hierin is het ook sterk om veel details te gebruiken. Dit versterkt het verbeeldingsmechanisme van de lezer. Zo omschrijven zij in een interview met een speler ook heel gedetailleerd wat er tijdens een interview gebeurd en citeren ze ook uitspraken die buiten het hoofdonderwerp vallen.

Een voorbeeld uit het blad van ELF Voetbal. In dit interview met George Cox van Fortuna Sittard gaan ze samen met hem en zijn honden wandelen. In het verhaal wordt vaak gerefereerd aan die wandeling, om zo de lezer het gevoel te geven dat ze erbij zijn en het ook echt voor zich kunnen zien. Ik heb de stukken gemarkeerd die betrekking hebben op de sfeer en omgeving van het gesprek.

In het onderstaande stuk, afkomstig uit hetzelfde blad van ELF Voetbal, is de reporter aanwezig bij een team dat de tv-audio verzorgd voor de Champions League-wedstrijd tussen Ajax en FC Midtjylland. Hij schrijft niet alleen de antwoorden op die de mensen in de room geven, maar beschrijft ook hoe de ruimte eruit ziet en wat er tijdens de ‘werkzaamheden’ tegen elkaar wordt gezegd. Wederom heeft dit het effect dat het voelt alsof je erbij bent of in ieder geval kan voorstellen hoe het is om daar te zijn.

Contact met ADO over dit project:

Nadat ik de cijfers had onderzocht, was het tijd om de volgende stap te nemen. Natuurlijk kon ik gewoon een artikel gaan schrijven en het op mijn blog publiceren, maar hoe leuk zou het zijn om ADO den Haag zelf te betrekken in dit verhaal? Dat getuigt ook nog eens van ondernemerschap en publieksgerichtheid, want ADO zelf kan makkelijker de fans bereiken dan ik als student journalistiek.

Na wat sparren met Roy had ik een conceptidee voor het YouTube-kanaal van ADO Den Haag gemaakt. Dat heb ik naar de persvoorlichter van ADO Den Haag gestuurd om te kijken of het idee misschien iets wat voor op hun YouTube-kanaal. In het kort was dit het concept: vier of vijf afleveringen waarin met (oud-)spelers, fans, prominenten van de club etc. wordt gekeken naar het gevoel van het Haags Kwartiertje. Wat maakt het zo bijzonder, wat doet het met hen, hoe is het ontstaan, wat zijn de herinneringen etc. etc.

Na een mailtje kreeg ik al vrij snel een telefoontje van de persvoorlichter. Zij hadden dit idee ook al in hun hoofd, maar wilden hiervan een documentaire maken i.s.m. FOX Sports en Southfields. Desondanks zouden ze het in de loop van de week toch in de groep gooien en kijken of er interesse was om het voor het YouTube-kanaal te produceren.

Ik heb hiervan geleerd dat je initiatief moet tonen als je een idee hebt. Ik had dit verhaal ook ‘gewoon’ kunnen schrijven zonder ADO den Haag erbij te betrekken. Door juist contact met ze op te nemen, laat ik zien dat ik ondernemend bezig ben en mijn publiek wil betrekken in het product.

Uiteindelijk heeft het mediateam besloten om een FOX Sports (inmiddels ESPN) documentaire over het Haags Kwartiertje te laten maken door Southfields. Hierdoor heb ik besloten om alsnog een artikel te schrijven over het Haags Kwartiertje en de cijfers.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *