Twitterjournalistiek

Ik wil iets nieuws gaan proberen. Journalistieke verhalen en onderzoeken delen via Twitter. Ik heb erover nagedacht en de voor- en nadelen op een rijtje gezet.

Voordelen:

  • Aangezien ik Twitter zelf voornamelijk gebruik als nieuwsbron voor sport en voetbal, is het grootste deel van mijn volgers in dezelfde onderwerpen geïnteresseerd. Als ik met de onderzoeken en verhalen die ik wil delen in die hoek ga zitten, heb ik dus direct mijn doelgroep te pakken
  • Je staat in direct contact met je doelgroep, want de drempel tot interactie is heel laag. Mensen reageren op Twitter sneller onder een bericht dan op mijn blog.
  • Het gaat sneller rond, waardoor je een groter publiek bereikt. Als iemand reageert op het verhaal of het liket of retweet, komt het meteen op de tijdlijn van zijn of haar volgers terecht. Zo verspreid het sneller dan dat het op mijn blog doet.
  • Per tweet kan je vier afbeeldingen toevoegen. Hierdoor kun je gemakkelijk grafieken, tabellen en afbeeldingen toevoegen zonder dat het de opmaak van het verhaal verstoort.

Nadelen:

  • Je kunt maar 140 tekens in één tweet gebruiken. Dit kan zowel een voor- als een nadeel zijn. Het betekent namelijk dat je heel goed moet opletten welke woorden je gebruikt, omdat het zo beknopt moet. Aan de andere kant is het ook een voordeel, want mensen lezen liever 5 of 6 tweets dan een verhaal van 5 of 6 alinea’s, waardoor meer mensen het zullen lezen.

Om te kijken of het ook daadwerkelijk werkt, heb ik een klein onderzoek gedaan en daarvan de resultaten op Twitter gezet. Zie deze pagina voor het resultaat.

Ontdekkingen na de test:

Wat zijn de resultaten die ik uit deze test haal?

  • Twitter heeft een duidelijk analyse-scherm. Zo kan je per tweet zien hoe vaak deze is bekeken en hoe groot de interactie met de tweet is. Ik kan van mijn blog de cijfers niet zien, maar durf te stellen dat deze Tweet vaker is gelezen dan wanneer dit op mijn blog had gestaan. Ook als mensen het liken of retweeten komt het op de tijdlijn van zijn volgers terecht, waardoor meer mensen het op hun beeldscherm krijgen (en het dus sneller zullen lezen).
  • Ook het aantal interacties met het bericht is flink toegenomen. Enkele reacties onder het verhaal:
    • “Interessant verhaal Nick”
    • “Leuk onderzoek”
  • Maar ook werden er vragen gesteld, waaruit weer nieuwe onderzoeksvragen ontstaan. Zo stelde @PietervandenBr2 de vraag of het aantal wissels ook nog een rol speelden en in hoeverre het aantal doelpunten door invallers is toegenomen. Zo krijg je meer betrokkenheid bij een verhaal en nieuwe input voor andere onderzoeksvragen (of aansluitende onderzoeksvragen)

Wat heb ik hiervan geleerd?

  • Ik heb geleerd om beknopt te schrijven. Eén tweet kan gezien worden als één alinea van een verhaal. Dus het is de kunst om binnen 140 tekens je punt duidelijk te maken, uit te leggen en eventueel voorbeelden te geven. Zo moet je heel goed opletten met wat je opschrijft.
  • Ik heb mij verder ontwikkeld met het maken van datavisualisaties. Voor dit onderzoek en de productie ervan heb ik gewerkt met Flourish. Deze site heb ik inmiddels voor verschillende projecten gebruikt, waardoor ik het systeem goed beheers en er makkelijk mee kan werken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *