Onderzoek Zien darten, doet darten

Voor het artikel over de stijging van de verkoopcijfers van dartspullen tijdens het WK heb ik verschillende bronnen gebruikt.

  • Verbeek, P. (2020, 14 december). Dartswinkels moeten deuren sluiten tijdens WK Darts: ‘Voor ons slechtst mogelijke moment’ Dartsnieuws.com. https://dartsnieuws.com/pdc/dartswinkels-moeten-deuren-sluiten-tijdens-wk-darts-voor-ons-slechtst-mogelijke-moment
  • Sporza. (2021, 4 januari). Iedereen is plots dol op darts: “Zaterdag was het een gekkenhuis in onze winkel”. sporza.be. https://sporza.be/nl/2021/01/04/iedereen-is-plots-dol-op-darts-zaterdag-was-het-een-gekkenhuis-in-onze-winkel%7E1609757476899/

Daarnaast heb ik twee bronnen gesproken:

  • Casper Timmers, marketeer en eigenaar van de website dartsexperts.nl. Met hem heb ik het gehad over de achterliggende gedachte van ‘zien darten, doet darten’.
  • Jacques Nieuwlaat, vaste commentator van RTL7 Darts. Met hem heb ik gesproken over de impact van de coronacrisis op de verkoopcijfers en was ik benieuwd of de RTL7 webshop ook een stijging zag gedurende het WK. Ook gevraagd waarom het juist tijdens deze maanden zo druk is.

Tekst gaat verder onder de foto

Een screenshot uit de call met Jacques Nieuwlaat.

Daarnaast heb ik Google Trends gebruikt voor het verzamelen van gegevens over zoekgebruik van Google-gebruikers.

De data van T.O.M. B.V. die ik heb gebruikt in het artikel zijn opgevraagd bij het bedrijf zelf. Ook hebben ze toestemming gegeven dat ik deze data in het artikel gebruik.

De ‘wapens’ die ik voor dit onderzoek heb gebruikt:

  • Onderzoek doen via internet / social media (via deze weg ben ik aan de gebruikte bronnen gekomen)
  • Het raadplegen van databanken (misschien niet helemaal juist, maar de verkoopgeschiedenis van de webshop is ook een soort databank)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *