Onderzoek Doelgroep & Publieksgerichtheid (De Spionnen van Koeman)

Toen we deze podcast bedachten, hadden we een duidelijk beeld voor wie en op welke manier we deze podcast wilden gaan maken. De grote vraag is dan ook hoe we deze doelgroep kunnen bereiken dat zij onze podcast gaan luisteren. Hieronder vind je onze bevindingen aan de hand van enkele deelvragen.

Voor welk publiek maken we de podcast?

Het publiek van onze podcast is een mix tussen luisteraars van FC Afkicken (het grootste Nederlandstalige voetbalpodcastplatform) en kijkers van Veronica Inside. We denken dan aan de voetballiefhebber van tussen de 18 en 40 jaar die het leuk vinden om dingen over voetbal te horen, maar ook houden van wat humor tussendoor. Hier sluiten we perfect op aan, want wij willen feiten, statistieken en analyses combineren met veel humor en voorspellingen.

Waarom moet deze doelgroep onze podcast luisteren?

Door de humor die we combineren met kennis over de potentiële tegenstanders van Oranje, zijn we uniek in het spectrum van voetbalpodcasts. Sowieso is het onderwerp – het EK Voetbal 2020 – een nog niet besproken onderwerp in een Nederlandstalige voetbalpodcast [1]. Ook zorgen we dat de lengte van de podcast rond de 30 minuten zit. Ideaal voor woon-werkverkeer, want die reizen gemiddeld 45 tot 50 minuten heen of terug [2]. Door deze relatief korte lengte is het een ideale podcast om even tussendoor te luisteren.

Een aantal van de onderwerpen die we bespreken, de landen op het EK en ons advies aan Koeman, zijn ook ideaal als voorbeschouwing op het EK. In een korte tijd krijg je veel leuke en bijzondere informatie binnen over de landen op het EK. Perfect om te luisteren in aanloop naar het EK. Ook bespreken we in onze podcast enkele momenten van oudere EK’s, waardoor de luisteraar helemaal in de EK-sfeer komt.

Wat doen we eraan om dit publiek te bereiken?

We verspreiden de podcast bij vrienden en familie die binnen deze doelgroep horen. Hierdoor wordt een bepaald publiek al bereikt door onszelf. Ook willen we de podcast op Spotify krijgen, maar dat is nu nog niet aan de orde aangezien we alleen nog maar een proefaflevering hebben gemaakt. We hebben ook een attractieve tekst geschreven als omschrijving van de aflevering om luisteraars over te halen de podcast aan te klikken.

Hoe passen we onze informatie en invalshoek aan op het publiek?

Als voorbereiding op de podcast hebben we enkele personen uit onze doelgroep gecontacteerd om vragen te stellen. We vroegen hen onder andere wat ze graag willen horen in een podcast over het EK en welke podcasts ze regelmatig luisteren. Met deze mensen hebben we onze rubrieken besproken en als nodig aangepast naar hun suggesties en verwachtingen. Zo kwam er geregeld uit dat ze de grote of bijzondere spelers van de landen op het EK uitgelicht willen hebben. Ook spelers met een link naar Nederland (oud-Eredivisiespelers bijv.) zijn interessant volgens onze doelgroep.

Tekst gaat onder de tweets verder

Omdat wij zelf ook in de doelgroep passen, proberen we bij het onderzoek naar de inhoud in het achterhoofd te houden wat wij graag zouden willen horen in een EK-podcast. Aan de hand daarvan laten we soms informatie achterwege, bijvoorbeeld als informatie te lang geleden is (jaren ’70) of als het te diepgaand is (volledige tactische analyses).

Wat vindt ons publiek van de podcast?

Natuurlijk hebben we onze proefpodcast ook aan mensen uit onze doelgroep laten horen en gevraagd wat zij ervan vonden. We hebben ‘podcastcollega’s’ (Trevor van WereldPod en de mannen van de PodcastRoad), medestudenten en enkele voetballiefhebbers de podcast laten horen. Dit waren voorname punten van feedback die daaruit terugkwamen:

  • De interactie tussen jullie twee is goed, maar er mag nog meer interactie zijn. Ga vaker de discussie met elkaar aan of haak vaker op elkaar in.
  • De humor maakt het heel leuk, zorgt voor een luisterervaring.
  • De achtergrondmuziek is heel erg passend en zorgt voor extra sfeer.
  • Het praten mag wat actiever, maar dat komt met ervaring.
  • Probeer niet te ver af te dwalen
  • De inhoud van de rubrieken is heel sterk, het is duidelijk dat jullie veel kennis van zaken hebben, maar probeer de rubrieken wel gelijk te houden qua lengte.
  • De transities / af- en opbouw naar andere rubrieken mag beter
  • De invulling van de rubrieken is goed: niets aan veranderen.
  • ‘Jullie mogen trots zijn op deze eerste editie’

Deze feedback nemen wij mee om de eerste officiële aflevering een knaller te maken. De eerste aflevering moet namelijk solid as a rock zijn, want anders gaan luisteraars de tweede aflevering zeker niet meer luisteren.

Door te luisteren naar onze doelgroep en daarop ook rubrieken iets aan te passen qua invulling, denk ik dat we een podcast hebben die perfect is voor de doelgroep die we voor ogen hebben. Nederlandse voetballiefhebbers tussen de 18 en 40 jaar die meer willen weten over het EK en de aanwezige landen, maar ook houden van entertainment en humor.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *