In gesprek met het publiek

De wereld van voetbaljournalistiek is druk bezet. Er zijn al talloze magazines, livescore-pagina’s, podcasts en talkshows die over de mooiste bijzaak van het leven gaan. En zelfs in die talloze magazines zijn al veel onderwerpen gecoverd. Zo focust het blad Tardelli zich op de jaren 60 tot en met 80 van de vorige eeuw, creëert Staantribune portretten van unieke voetballers, houdt Voetbal International zich voornamelijk bezig met de waan van de dag etcetera.

Het is daarom lastig om erachter te komen wat ik nieuw kan toevoegen aan de voetbaljournalistiek. Om hierachter te komen, ga ik het vanuit de andere kant beredeneren (aan de hand van de Uses & Gratifications-theorie). Waar ligt de behoefte van het publiek? Wat willen ze weten? Waarover willen ze meer luisteren, lezen, zien of horen? Door het vanuit de vraag (het publiek) te beredeneren en niet vanuit het aanbod (de media), hoop ik dat tot nieuwe ideeën kan komen die aansluiten bij de wensen van het publiek.

Om in contact te komen met het publiek heb ik verschillende oproepen geplaatst. Ik heb een enquête afgenomen onder voetballiefhebbers van verschillende leeftijden. Ook heb ik ge(video)beld met verschillende voetballiefhebbers om zo dieper in te kunnen gaan op wat zij nog missen in de journalistiek.

Het bleek een lastige vraag te zijn voor het publiek, en dat begrijp ik ook. Hoe kan je aangeven wat je mist als je niet weet dat je het mist? Toch heb ik met veel doorvragen en de enquête onderwerpen, invalshoeken en interesses losgepeuterd, waarmee ik aan de slag kan gaan. Zie hieronder de video en de infographic voor het resultaat.

In deze video ging ik in gesprek met vijf voetballiefhebbers over hun interesses en voetbalnieuwsvoorzieningen.

Zoals te zien, zijn veel van de ondervraagden geïnteresseerd in achtergrondverhalen over het beleid van clubs. Ook worden de keuzes ‘Interviews met hedendaagse voetballers en ‘Interviews met voetballers van vroeger’ regelmatig ingevuld. Wedstrijdverslagen en statistieken over de wedstrijden (het vlugge werk) zijn ook in trek, maar dat laat ik over aan bladen als VI en websites als Voetbalzone, Voetbalprimeur en apps als NOS Teletekst en Livescore. Hierin kan ik namelijk niks nieuws brengen: een wedstrijd verloopt zoals hij verloopt en de lezers willen vooral weten wat de stand is, wie er gescoord heeft en wie er beter was.

Aan het beleid en de achtergrond van clubs wordt door de huidige voetbalmedia niet veel aandacht besteedt. Voetbalzone komt zo nu en dan eens met een longread over een unieke of ambitieuze club. Hier ligt dus ruimte! Ook is dit veel onderzoekswerk, wat ik zelf heel interessant vindt om te doen.

Interviews met hedendaagse voetballers en personen van vroeger was ook een keuze die vaak werd aangevinkt. Het is wel zo dat dit al veel wordt gedaan. Staantribune staat vol van de interviews, op de site van VI komt regelmatig een voetballer aan bod, ELF Voetbal heeft interviews met voetballers, noem het maar op. Ik kan dit gaan doen, maar dan moet ik wel met een unieke invalshoek komen. Zoals aangegeven zijn de mensen ook geïnteresseerd in de personen achter de voetballers Ik ga er in ieder geval in duiken.

Wat heb ik hiervan geleerd?

  • Ik heb geleerd om de Uses & Gratifications-theorie te gebruiken in het doelgroeponderzoek. Zo ben ik erachter gekomen dat lezers achtergrondverhalen en longreads lezen als entertainment en tijdsverdrijf, terwijl wedstrijdverslagen en -uitslagen worden gelezen om op de hoogte te blijven.
  • Ik heb aan de hand van mijn publiek gevonden waar ruimtes liggen om in te duiken. Dit heeft tevens als bijkomstigheid dat ik met deze lezers in contact ben geweest en de kans groter is dat ze mijn producties en verhalen volgen en lezen. Zo kan je het ook zien als een stukje netwerkuitbreiding.

Lijst met mogelijkheden om aan de behoefte van het publiek te voldoen:

  • Onderzoek doen naar het beleid van ambitieuze clubs, om zo een verklaring aan de opkomst van de club te kunnen geven;
  • Interviews afnemen met Eredivisie- / Eerste Divisie-spelers met een invalshoek waarbij het verhaal niet alleen over voetbal gaat maar ook om de sporters zelf;
  • Een soort reisgids vind ik zelf een heel leuk idee, maar is op het moment lastig om te realiseren;
  • Ik ga kijken naar de mogelijkheid voor een podcast in Tardelli/Staantribune-vorm, dus waarbij oudere spelers/gebeurtenissen/clubs centraal staan;
  • Een kijkje achter de schermen bij clubs zal lastig worden, maar misschien met een ludieke of nieuwe invalshoek is hier een aanpassing op te bedenken waardoor het wel kan.
  • Onderzoek doen naar het beleid van ambitieuze clubs, om zo een verklaring aan de opkomst van de club te kunnen geven;
  • Interviews afnemen met Eredivisie- / Eerste Divisie-spelers met een invalshoek waarbij het verhaal niet alleen over voetbal gaat maar ook om de sporters zelf;
  • Een soort reisgids vind ik zelf een heel leuk idee, maar is op het moment lastig om te realiseren;
  • Ik ga kijken naar de mogelijkheid voor een podcast in Tardelli/Staantribune-vorm, dus waarbij oudere spelers/gebeurtenissen/clubs centraal staan;
  • Een kijkje achter de schermen bij clubs zal lastig worden, maar misschien met een ludieke of nieuwe invalshoek is hier een aanpassing op te bedenken waardoor het wel kan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *