Om het nieuwe schooljaar luchtig maar wel actief te beginnen, heb ik deze factcheck gemaakt. Ik kwam op dit idee tijdens mijn vakantie op Chersonissos, waar het nummer werkelijk waar platgedraaid werd. In een dronken bui met vrienden kwamen we op de vraag of hij eigenlijk wel kon zwemmen in Bacardi Lemon. Zo zie je maar weer, ideeën kunnen overal vandaan komen.
Ik heb vooral gemerkt dat deze factcheck goed was voor mezelf om weer het ‘schoolritme’ op te pakken. Uit de vakantiemodus en terug in de werkmodus.
Daarnaast was dit artikel geschreven voor een breed publiek. Ik zou haast willen zeggen: iedereen die het nummer ooit gehoord heeft. Heel Nederland dus (of je moet onder een steen hebben geleefd). Vandaar dat ik de tekst ook makkelijk en luchtig heb gehouden. Dit door bijvoorbeeld het begrip ‘secondewaarde’ duidelijk uit te leggen en de aantallen visueel te maken, door bijvoorbeeld links naar zwembaden toe te voegen.
Ik heb geprobeerd het artikel op verschillende platformen te krijgen. En met succes: zowel op Factory (het officiële factcheck-platform van de FHJ) als Upcoming (een entertainmentwebsite) is het artikel gepubliceerd. Het zegt denk ik genoeg over de breedte van de doelgroep van dit artikel dat het op twee compleet verschillende platforms is gepubliceerd.