Journalistieke Escape Room: De fatale kogel van Delinsky

Foto: George Grimmond die de Bullet Catch uitvoert. © Bettmann/Corbis

In 1820, precies 200 jaar geleden, overleed Madame Delinsky aan de gevolgen van een mislukte Bullet Catch truc. De bedoeling was om zes soldaten op haar te laten schieten met een geweer. Op magische wijze zou ze het overleven. Maar het liep anders. Eén van de soldaten raakte Madame Delinsky en enkele dagen later overleed ze in het ziekenhuis.

In deze escape room neem ik jullie mee naar deze beruchte dag in november 1820. Gedurende de escape room krijgen jullie het verhaal van Delinsky te horen. Hoe zit de truc in elkaar? Waar ging het fout voor de Poolse vrouw? Jullie treden in de voetsporen van het illusionistenduo. Lukt het jullie om de Bullet Catch truc succesvol uit te voeren? Dan is de ontsnapping geslaagd.

Helaas is het niet mogelijk om de escape room te spelen. Het is niet gelukt om voor de deadline de juiste software te vinden om een virtuele escape room te maken. Meer hierover vinden jullie in mijn reflectie (PINGBACK). Echter heb ik wel alle audio- en videostukken, foto’s, puzzels en het verhaal af. Dit wil ik met jullie delen. Door op onderstaande link te klikken, kun je alle rekwisieten van de escape room zien. Ook staan hier de ‘bouwtekeningen’ en het verhaal in.

Alleen voor de assessoren: Tijdens het assessment zal ik aan de hand van die rekwisieten een ‘walkthrough’ van de escape room geven, om het concept zo goed mogelijk te kunnen tonen.

Klik hier om de map te openen.

Vernieuwen:
Met deze escape room heb ik geprobeerd om de journalistiek te vernieuwen. Voor fanatieke escapisten of puzzelfanaten is dit de perfecte manier om een verhaal binnen te krijgen. Omdat ze tijdens het ontsnappen het verhaal horen en delen hiervan ook nodig hebben om te kunnen ontsnappen, zal het verhaal blijven hangen bij de spelers. Dit zorgt ervoor dat er op een vernieuwende manier verhalen kunnen worden verteld, die ook bij een ander publiek worden ontvangen.

Natuurlijk is dit geen vernieuwing die op grote schaal gebruikt kan worden. Het kost veel tijd om te maken én om te spelen (en dus het verhaal te lezen als het ware). Wel denk ik dat het een goede toevoeging kan zijn op achtergrondartikelen. Denk bijvoorbeeld aan een escape room over een historische gebeurtenis, waar aan de hand van bronnen bepaalde stellingen moeten worden weerlegd. Of een escape room alszijnde een biografie van een bekend persoon, waarin mensen uit zijn omgeving over hem vertellen en deze informatie moet worden gebruikt om zijn levenscyclus te vervolledigen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *