Reflectie Journalistieke Escape Room

Als eerste punt wil ik aangeven dat dit een lange reflectie is. Omdat ikzelf met heel veel plezier dit project heb beleefd, is het op sommige stukken een uitgebreid verslag geworden van de stappen die ik gezet heb.

Ik ben zelf een fanatiek persoon. Ik draai mijn hand niet om voor een voetbal-, muziek- of kennisquiz en bij een potje kaarten moet er worden gewonnen. Enkele jaren geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met een escape room. Natuurlijk lukte het de eerste keer niet om te ontsnappen. Ik kende de technieken die gebruikt worden om je te misleiden en de puzzels en raadsels niet, maar het triggerde mij wel. Sinds enkele jaren komt The Big Escape op tv, een programma dat volledig draait om escape rooms, vaak met een bijzonder verhaal.

Mijn fanatisme in combinatie met dat tv-programma en de competentiekaart zette mij aan het denken. Waarom kun je een verhaal niet overbrengen door middel van een escape room? Zo krijg je spelenderwijs een verhaal mee en blijft het hangen. Aan de hand van de verkregen informatie kun je ontsnappen uit de kamer, dus je moet iets doen met het verhaal en het thema van de kamer.

Ik deelde het idee met mijn medestudenten en met Cécile, die allen zeer enthousiast werden van het concept. Maar toen kwamen daar de eerste hobbels. Hoe ga ik dit aanpakken? Wat wordt het thema en het verhaal? Hoe moet ik het gaan aanpassen op de huidige corona-situatie?

Wat heb ik geleerd van de journalistieke escape room:

  • Hoe makkelijk het is om een journalistiek ‘haakje’ te vinden.
  • Een Escape Room maken kost geld of heel veel tijd.

Op een willekeurige woensdagavond was ik wat aan het rondstruinen op het web. Op zoek naar gebeurtenissen, personen of verhalen die dit jaar hun jubileum vierden en mogelijk te gebruiken waren voor de escape room. Ondanks dat ik best een mooi rijtje met thema’s had, zat er niet hét verhaal tussen. Toen ik diezelfde avond in slaap tuimelde, ging er ineens een lichtje branden. Waarom combineer ik een van mijn interesse, magie, niet met de escape room? Immers, een escape room bestaat volledig uit illusies en manipulatie.

Die dag (7 mei) ging ik op zoek naar een haakje en pats, daar was het: precies 200 jaar geleden overleed de illusionist Madame DeLinsky gedurende haar eigen truc. Met een geweer zou ze beschoten worden door zes soldaten. Natuurlijk werden tijdens de truc de kogels verwisseld, maar één van de soldaten was dit vergeten. Zo werd Madame DeLinsky beschoten en overleed ze enkele dagen later aan haar verwondingen. Dit was voor mij het perfecte verhaal voor deze escape room. Een verhaal dat niet bekend is bij velen en dat heel bijzonder en tegelijkertijd luguber is. Ook had ik meteen een thema, namelijk magie, goochelen, illusionisme en wat er allemaal nog bijkomt.

Om meer informatie rondom het verhaal van Delinsky te verkrijgen, legde ik contact met Kobe van Herwegen, Vlaams goochelhistoricus. Helaas concludeerde hij dat er van het leven de Delinsky weinig informatie bekend is, alleen over haar dood en de Bullet Catch Trick. Wel gaf hij mij nog een paar tips en haakjes mee, waar ik onderzoek naar kon doen. Zowel voor de puzzels in de kamer, als voor de verhalen. Onder andere over Ben Ali Libi, een Joodse goochelaar die in WO2 is gestorven. Ook gaf hij aan dat ik iets kon doen met symboliek in het goochelen, zoals de kalender van het kaartspel en de symboliek van de goochelstok. Voor de puzzels gaf hij tips als: gebruik blacklight, spiegels en rook. Ook gaf hij de site askalexander.org mee, een Amerikaans archief dat alle boeken over magie en goochelen gescand heeft. Misschien dat daar toch iets te vinden is over Delinsky, of in ieder geval over de Bullet Catch Trick. Na het gesprek met Van Herwegen heb ik in ieder geval weer genoeg om over na te denken en over te prakkiseren. Is het verhaal groot en interessant genoeg? Hoe breed moet ik het trekken?

Na de conclusie dat er geen achtergrondinformatie over Delinsky te vinden valt, moest ik een overweging maken. Is het verhaal dragend genoeg zonder achtergrond van haar leven? Of moet ik het verhaal omgooien en een ander voorbeeld kiezen? Ondanks dat er weinig over haar achtergrond te vinden valt, heb ik besloten om toch hetzelfde verhaal te gebruiken, alleen heb ik de invalshoek wel licht aangepast. Ik wil het namelijk iets breder trekken over illusionisten die overleden zijn tijdens hun trucs en over de Bullet Catch, maar ook het verhaal van Delinsky er in betrekken, om toch een specifiek voorbeeld te geven.

Het grootste probleem is natuurlijk dat het momenteel niet mogelijk is om de escape room te realiseren. Dus moest ik mijn online opties gaan bekijken. Het probleem is alleen dat deze software vaak ingewikkeld is, of juist te makkelijk. Als het te makkelijk is, krijg je 2D-rooms, die lijken op tekeningen van een zesjarig kind. Ik had een goed programma gevonden (doctorfou.com), maar in deze kan je maar één kamer gebruiken. Echter heeft mijn concepttekening en idee meerdere kamers. Zo werd het lastig om iets te vinden. In het echt lijkt mij nog altijd het beste, maar het is duur en moeilijk te realiseren. Ik zal toch een manier moeten vinden..

Een veelgebruikte software voor 3D-games en escape rooms is Unity. Deze software is alleen erg ingewikkeld, zeker als leek. De deadline ligt inmiddels nog maar twee weken van ons verwijderd, dus wordt het onmogelijk om al deze software onder de knie te krijgen en de escape room te kunnen maken. Ik heb besloten om het plan volledig uit te werken en te ondersteunen met tekeningen, rekwisieten en audio/video, zodat het idee van de escape room alsnog duidelijk is. Misschien dat er na de zomer iets mogelijk is, zeker als de fysieke escape rooms weer open mogen.

Uiteindelijk is het een project geworden waar veel tijd in gezeten heeft en waar ik met trots op terugkijk. Natuurlijk is het jammer dat de escape room niet in gebruik genomen kan worden. Maar het proces van deze productie, waarin ik ben begonnen met een willekeurige idee en uiteindelijk het concept van een ware escape room heb, maakt mij trots als beginnend journalist en fanatieke puzzelaar.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *