Weekverslag 1 (8 t/m 12 februari):

Mijn eerste week als stagiair bij ELF Voetbal. Ik had het me iets anders voorgesteld. In plaats van op de redactie moest ik mijn eerste week stage vanuit huis invullen. Niet wegens corona, maar vanwege de sneeuw. Toch heb ik in mijn eerste week veel dingen kunnen doen en geleerd.

Wat heb ik gedaan?

Zo heb ik maandag voor het kinderblad Panna! de nieuwsflits geschreven. In deze nieuwsflits staan korte berichten over opmerkelijke gebeurtenissen in de afgelopen voetbalmaand. Aan mij de taak om vijf opvallende gebeurtenissen uit de afgelopen maand te kiezen en hier een leuk, voor kinderen te begrijpen stukje bij te schrijven. In de onderwerpkeuze probeerde ik mezelf in te leven in de doelgroep, dus kinderen. Ik dacht na over wat ik zelf als kind interessant vond om te lezen over voetbal en paste dat toe op de onderwerpen die ik koos voor deze nieuwsflits.

Als stagiaire moeten we iedere week twee artikelen schrijven voor op de website. Het was lastig om hiervoor onderwerpen aan te dragen. ELF heeft een eigen invalshoek op het voetbal en kijkt liever niet naar wat er direct op het veld gebeurd. Geen tactische gedachten maar juist de voetballers en hun verhaal uitlichten. Daardoor vielen enkele van mijn onderwerpen, die teveel waren gericht op het spelletje, al snel af. Ook kwam ik er in de eerste redactievergadering achter dat de focus echt op Nederland/Nederlandse voetballers ligt, waardoor sommige door mij aangedragen onderwerpen afvielen. Hiervan heb ik geleerd om de focus meer te kunnen leggen op onderwerpen die aansluiten bij de visie van ELF. De tip die Geert mij hierbij meegaf is om de onderwerpkeuze andersom te beredeneren: bedenk een verhaal dat je wilt vertellen en ga daarbij iemand zoeken die je zou kunnen interviewen.

Deze week heb ik mij ook beziggehouden met het schrijven de belofte. Deze is hier te bekijken.

Wat heb ik geleerd?

Door het schrijven van de Nieuwsflits voor het kinderblad Panna! (doelgroep: kinderen van acht tot elf jaar) heb ik geleerd om mijn taalgebruik aan te passen op kinderen. Dit heb ik gedaan met de hulp van mijn begeleider Geert. Nadat ik de vijf onderwerpen voor de Nieuwsflits had gekozen, liet hij mij volledig vrij om ze te schrijven met als enige voorwaarde het aantal woorden. Nadien gingen we samen kijken naar de geschreven stukken en deze aanpassen/bijschaven/verbeteren zodat ze naar de vormgever kunnen. Door hier samen naar te kijken en te sparren over verbeterpunten en veel feedback te krijgen, heb ik veel geleerd over het schrijven voor kinderen. Hieronder heb ik één van de vijf teksten naast elkaar gelegd (links = eerste versie, rechts = vernieuwde versie zoals ie in het blad komt). Aan de hand daarvan leg ik uit welke tips ik mee heb gekregen.

In de linkse tekst probeer ik heel veel informatie te proppen in een klein stukje. De tip die ik meekreeg, is om juist de kern eruit te halen en daarom heen te gaan praten. Dus de kern is in dit geval het sneeuwduel met oranje bal en witte shirts. Het rechtste stuk is aan de hand van die kern geschreven, dus door dieper in te gaan op het belangrijke en niet teveel wedstrijdinformatie e.d. erbij te benoemen.

De andere tip was om te associëren. Voor kinderen is informatie niet zo belangrijk, ze moeten eerder plezier hebben tijdens het lezen. Door te associëren op het onderwerp kun je op een creatieve manier het artikel insteken. Bij dit voorbeeld: witte sneeuw, oranje bal. Oranje is ook het Nederlands elftal, die spelen in oranje shirts. De witte shirts zijn niet te zien, dus hadden zij beter shirts van het Nederlands elftal aan kunnen doen. Zo kom je tot een leuke oplossing voor het probleem door op een creatieve manier gebruik te maken van associatie.

Een andere tip, die in dit stuk niet duidelijk naar voren komt, is het uitleggen van abstracte begrippen. Voor mij als voetballiefhebber is het al lastig om te kunnen begrijpen hoeveel 15 miljoen euro voor een voetballer is, laat staan voor een kind van acht. Om dit iets begrijpelijker te maken, is het goed om vergelijkingen te maken. 15 miljoen euro klinkt als veel geld voor kinderen, maar als je daar dan bij zet dat het evenveel is als 30,000 Playstations 5, is het nog beter te begrijpen.

Ook de twee artikelen die ik voor de site schreef, heb ik samen met Geert doorgelopen. Hierop heb ik veel feedback ontvangen, voornamelijk over vaste schrijfmanieren van woorden die zij aanhouden, bijvoorbeeld:

  • In een artikel hoef je maar één keer voor- en achternaam te benoemen (de eerste keer), daarna volstaat de achternaam;
  • Bijnamen van voetbalclubs / voetballers worden cursief geschreven;
  • Bronnen worden gewoon in ‘normale’ tekst geschreven, dus niet cursief;
  • Namen van Russische/Oostblokvoetballers worden geschreven op de Engelse schrijfwijze;
  • Letters die niet in de Nederlandse taal worden gebruikt, worden niet geschreven. Dus wel een é en à, maar geen å;
  • Woorden met een competitienaam ervoor (bijvoorbeeld Eredivisie-clubs, Champions League-wedstrijden) moeten altijd met een koppelteken.

Over de artikelen die ik geschreven had was Geert redelijk tevreden. Hij vond het fijn om te zien dat ik weinig taalfouten maakte (op de schrijfwijze van sommige woorden na). Ik heb er wel een handje van om zinnen onnodig te lang of te mooi te willen maken. Daardoor gaat de leesbaarheid van een artikel omlaag en staan er veel nietszeggende woorden tussen. Door de tip van Geert om te variëren in bijvoorbeeld woordgebruik, zinslengte en –opbouw hoop ik dit probleem de komende weken te kunnen tackelen.

Over het algemeen heb ik deze eerste week al veel basisdingen geleerd en heb ik veel zin en vertrouwen in de komende weken. Door het uitgebreid samen bekijken van mijn artikelen denk ik dat ik veel kan leren. De eerste indruk is goed en ik hoop dat dit alleen maar beter wordt als ik ook daadwerkelijk op de redactie ben.

Wat heb ik gemaakt?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *